Jangan mudah tewas

Pernahkan anda mengalami perasaan tidak senang pada seseorang ketika melakukan dakwah? Kadang-kadang kesalahan kesalahan yang dilakukan tidaklah seberapa, tapi kita ‘hyperbola’kan kesalahan tersebut hingga seolah terlalu besar kesalahan itu.

Jangan mudah tewas pada hasutan syaitan kerana kemarahan dan perasaan emosi anda bertindak tidak sepatutnya, sedangkan kesalahannya tersangatlah kecil. Lihatlah pada kebaikan yang pernah dilakukannya. Berlapang dada dalam bergerak secara amal jam’ie.

Setiap orang pasti melakukan kesilapan kerana kita berurusan dengan manusia yang sentiasa bertarung dengan hawa nafsu. Pasti ada saat, dia akan tewas. Begitu juga kita, pasti ada saat yang kita akan tewas. Raikan kelemahan orang lain kerana pasti diri kita juga punya kelemahan. Manfaatkan potensi yang ada pada orang lain agar terus berkembang untuk Islam.

Perasaan tidak senang hati semestinya lahir daripada hasutan syaitan yang sentiasa mahu melihat dakwah ini hancur dan layu. Kita harus bertindak agar rasional dan tidak tewas kepada hasutan syaitan agar dakwah ini terus mara ke depan.

Bersangka baiklah kepada ikhwah lain kerana besar kemungkinan telah banyak sumbangan yang telah dia berikan kepada Islam. Besar kemungkinan juga telah banyak saham akhiratnya di sisi Allah. Dan siapalah kita dalam dakwah ini untuk mempersoalkan kehebatan ikhwah lain. Mungkin kita hanya banyak komentar tapi sedikit benar sumbangan.

Sama-sama kita muhasabah, bangunan dakwah kita terus kukuh dengan jalinan ukhuwwah, husnuzon, mahabbah, kasih sayang, saling memaafkan, berlapang dada, saling mendoakan.. langkah indahnya dakwah ini jika semua ikhwah mampu berperasaan sedemikian..

Jauhi hatimu wahai daie dari ditewaskan oleh hasutan syaitan dan pohonlah perlindungan segera dari tuhan agar terhindar dari fitnah yang memecah belahkan..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: