Sekadar Makan dan Bergurau Senda

adakah kehidupan ini sekadar makan dan senda gurau?? begitu kecil dan rendah nilai kehidupan..

adakah sekadar ini sahaja tujuan makhluk yg bernama manusia diciptakan?? dan dilaungkan dalam al-quran sebagai makhluk pilihan??

jika inilah tujuan, hancurlah alam.. jika ini juga tujuan manusia diciptakan, tidak ubahlah makhluk pilihan ini seperti binatang..

mungkin ada yg berkata tidak, tetapi hakikatnya adalah anda hanya menjaga perut anda dan keluarga anda sahaja..

jika anda katakan tidak? ke mana hilangnya masa anda? tenaga anda? wang anda? jika tidak bukan ke perut dan kesenangan anda sendiri..

jika belajar, anda katakan anda belajar kerana Islam, tetapi perancangan masa depan bukanlah untuk Islam..

usai belajar, aku bekerja, aku kumpulkan kekayaan, aku kahwin, aku beli kereta besar dan rumah besar.. bahagiakan??

ada lebihan kekayaan, aku ke tanah suci menunaikan panggilan, ini saja cebisan islam dalam pemikiran anda, itu pun dah kira baik, kalau yang difikirankan anda tanah suci..

betulkan apa yang aku katakan?? inilah yang ada dalam pemikiran anda dari dahulu hingga sekarang, harapnya bukan masa depan..

jika benar Islam dalam pemikiran anda, sudah tentu yang datang dahulu adalah Islam, bukan perut anda dan keluarga anda..

bagaimana mahu aku habiskan wang ini untuk Islam?? tenaga ini untuk Islam?? masa dan usia ini untuk Islam??

Jika ada lebihan, barulah untuk perut aku dan keluarga aku.. betulkan ape yg aku katakan??

anda mampu menipu diri dan manusia lain di sini, menipu untuk merasa senang dengan jenayah yang anda lakukan..

tetapi anda pasti tidak akan menipu di sana.. itu adalah kepastian.. teruslah menipu diri jika masih belum gusar akibat di sana..

4 Responses to “Sekadar Makan dan Bergurau Senda”

  1. jersi ori Says:

    wah pedas jgk tu boh;)

  2. hawariyyin Says:

    hehe.. ape kaba sahabat yg aku syg dan cinta kerana Islam, dakwah dan Allah..

    kdg2 kna pedas jugak boh.. sebenanye, pedas tuh utk diri sniri.. bole dok rilek2 lagi lps dapat hidayah dr Allah..

    doakan kite sume boh

  3. alhamdulillah….
    rs byk sgt yg lencongnya….
    insaf2….

  4. hawariyyin Says:

    ade mase lagi epoi..

    jom tinggalkan jahiliyyah..

    wslm..

Leave a Reply

